Plecarea anului 2020



               În pragul dintre ani am ieșit afară, în curte, să vedem artificiile. Au fost deasupra noastră, ca în fiecare an. Eu, pentru câteva minute, m-am bucurat de moment și, pentru prima dată în toți anii aceștia de când privesc din curte artificiile, m-am emoționat. A fost un moment de fericire, în care gândurile mele erau  Da, am trecut cu bine peste tot ce s-a întâmplat. Și sunt aici, lângă familia mea și prietenii mei. M-am simțit de-a dreptul recunoscătoare și fericită. Și, după această fericire a mea, m-am gândit: poate unii nu au avut parte de artificii. Unora le-a fost mai greu, mai dificil să treacă peste această perioadă dintre ani. Și empatizez, pe lângă toată fericirea care a pus stăpânire pe mine în acele momente. Acum, că am început un nou an, aș lăsa tot, tot în spate. Dar, am învățat că fiecare experiență avută te formează și, într-un fel sau altul, nu trebuie uitată complet. Nici ignorată. Pentru că te-a făcut omul care ești acum. Dar te simți împăcat. Mă uit în trecut și mă simt împăcată. Tot ce trebuie făcut e să ne îndreptăm privirea spre noi provocări, noi experiențe, în ciuda vremurilor de acum. Pentru că se poate, e posibil, iar rezultatele pe care le vom avea țin de noi înșine!

             Postarea aceasta e despre 10 cărți preferate citite în 2020 care m-au format, mi-au schimbat perspectiva și m-au făcut să reflectez asupra multor lucruri mult timp. Și vreau să vi le împărtășesc. Poate vă dau idei ce să mai citiți în acest an sau poate le-ați citit și voi. 😁 Deși blogul acesta începe să stea destul de mult fără mine, mă bucur că de fiecare dată e aici atunci când simt că am nevoie să scriu și să pun pe „foaie” câteva idei. Recunosc, dacă m-aș pune să scriu o recenzie acum, mi-ar trebui antrenament, ca la un sport sau ceva ce faci constant. Mai postez câteva gânduri de-ale mele pe Instagram, dar e ca o mini recenzie. Sper totuși, cândva, să mai revin și la aceste recenzii mai ample.


Să începem!

1. Idiotul de F.M. Dostoievski

               Dostoievski nu mai are nevoie de niciun fel de introducere. Scrie niște cărți atât de complexe, pline de replici de-ale personajelor pe care nu ai cum să nu ți le notezi. Să le mai recitești când simți că ai vrea să te întâlnești cu un prieten drag, care stă departe, dar nu ai posibilitatea să îl vezi. Cam sentimentul acesta mi l-a dat prințul Mîșkin. Deși era neînțeles de celelalte personaje, pe parcursul cărții el a fost într-o continuă dezvoltare, în ciuda celor din jurul lui care nu voiau să îi prețuiască prezența și personalitatea.


2. Maestrul și Margareta de Mihail Bulgakov
 

                Un alt clasic care merită citit și recitit. Abia aștept să îl recitesc. E genul de roman care îți rămâne întipărit în minte datorită întâmplărilor fantastice care au loc. Sunt câteva personaje memorabile și pe care le veți îndrăgi, chiar amuza maxim. Și apoi merită studiată și povestea din spatele cărții. Mă bucur că am avut bucuria de a o citi datorită fetelor de la Redescoperă un clasic (pe Instagram). Fetele au făcut o treabă minunată și au ales unele dintre cele mai bune cărți! Iar anul acesta continuă la fel de în formă cu clasici pe care să îi citim împreună.

3. Hobbitul de J.R.R. Tolkien


         Iar acum urmează două cărți ale genului fantezie. Prima e Hobbitul. Și pot zice că, pentru prima dată, după ce am citit cartea am avut nevoie să mă uit și la film. Sunt, de fapt, 3 filme, dar cât de superbe! Și asta pentru că autorul a creat un univers atât de amplu în care vizualul e esențial, obligatoriu. Nu mai țin minte exact cum îmi imaginam orcile, dar cu siguranță erau mai frumoase în mintea mea decât în film. Ei bine, Tolkien, ai făcut o treabă minunată! Dar și cartea e uimitoare, modul în care e scrisă, ca o adevărată poveste despre Bilbo care a găsit inelul și toate aventurile pe care le-a avut împreună cu prietenii lui.

4. Povestea fără sfârșit de Michael Ende


                  Ah, coperta aceasta!
                      A doua carte este Povestea fără sfârșit. Am citit-o în ediția de la Polirom, dar adevărul e că aceasta ediție e... fascinantă. De când a apărut am fost uimită și sper că o voi reciti cândva și în ediția de la Arthur. E tot despre și magie, despre Bastian, un elev care descoperă o nouă lume prin intermediul unei cărți luate de la anticariat. Și mi s-a părut genială pentru că sunt descrise așa bine emoțiile și sentimentele unui cititor! E o carte despre emoția de a citi și de a te pune în pielea personajului, până când... Ei bine, mai multe nu spun!

5. Micuțele doamne de L.M. Alcott

                 Am simțit și trăit fiecare capitol din carte! Am citit și al doilea volum, dar primul e memorabil. Am mai auzit păreri cum că ar fi o carte pentru copii. Una din profesoarele mele de la școală mi-a spus că așa i s-a părut. Probabil datorită felului în care e scrisă pentru că se citește foarte ușor. Dar m-am regăsit în Beth foarte mult pentru că iubea muzica și pianul, dar și celelalte 3 surori sunt minunate în felul lor. Situațiile sunt actuale și se pot trage concluzii din ele, dar starea pe care atât filmul, cât și cartea o redau, este minunată! Povestea surorilor m-a emoționat și m-a marcat. E cu siguranță o carte de recitit în preajma Crăciunului și de vizionat filmul tot în această perioadă. 

6. Miniaturista de Jessie Burton

           Am ales să citesc Miniaturista la momentul potrivit. Am luat-o de pe raft, nici nu m-am gândit foarte mult. Mi-am zis: Tu ești următoarea! și nu îmi pare deloc rău că am făcut asta. În general lecturile neplanificate pot fi revelatoare și le poți aprecia mai mult. E ceva magnetic. Atmosfera, personajele și întâmplările sunt prezentate cu atenție și se vede că autoarea a depus un efort imens pentru a aduna informații, fiind vorba de Amsterdamul secolului al XVIII-lea. 

7. Biblioteca de la Miezul Nopții de Matt Haig

               Nu avea cum să nu o pun și pe aceasta. E vorba despre călătoria Norei prin o mulțime de alte vieți pe care le-ar fi avut dacă ar fi luat decizii diferite. Întâmplările și cuvintele autorului te fac să te simți recunoscător și împlinit cu ceea ce ai și cu persoana care ești. Mi-a plăcut mult și pentru că se citește ușor, dar și pentru că e scrisă într-un mod în care să te facă să gândești și să aplici ceea ce ai citit.

8. Casa strâmbă de Agatha Christie

               Agatha Christie te salvează la ananghie! Citesc de câțiva ani cărți polițiste și îmi plac la nebunie, mai ales când am chef de ceva alert. Casa strâmbă e despre o familie, iar în casa în care locuiesc toți se afla un criminal. Deși nu e o carte din seria cu Hercule Poirot, scriitoarea reușește să creeze suspans și mister. Poate ghicești cine e criminalul, poate nu, asta decide Agatha Christie la final. Iar uneori, detectivul din noi va fi surprins de deznodământ!


9. Viața începe vineri de Ioana Pârvulescu

               Ultimele două cărți pe care vi le voi prezenta sunt scrise de autori români. Aceștia ar trebui să fie recunoscuți și apreciați mai mult. Am citit Viața începe vineri la recomandarea unei prietene, Valentina (are un profil superb pe Instagram: @danscuocarte) și mă bucur enorm pentru că am citit-o, pentru că mi-a plăcut stilul scriitoarei încă de la Inocenții. Viața începe vineri e despre Bucureștiul de la sfârșitul secolului al XIX-lea. E despre personajele cărții și ale vremurilor de atunci. Este și continuare, Viața începe luni, dar din păcate nu se mai găsește. Sper să fac rost de ea, poate la vreun anticariat.

10. La Medeleni (primul volum) de Ionel Teodoreanu 

               Am încercat să citesc La Medeleni ca și lectură obligatorie în clasa a V-a. Nu știu de ce, nu mi-a plăcut și nu am continuat-o. Am reluat-o în vară și nu regret deloc! Oricum nu mai țineam minte nimic, decât că erau doi frați și o fată care venea la ei în vacanțe. Dar povestea lor, descrierile activităților făcute de copii și toate dialogurile pe care le poartă între ei și cu părinții sunt minunate. Volumul al doilea este despre adolescența acestora, iar pe al treilea încă nu l-am citit, dar o voi face, hehe :). 

                

               Acestea au fost cărțile mele preferate ale anului 2020. Sunt mulțumită și de cât am citit anul trecut și de cărțile care mi-au ținut companie pe tot parcursul anului. Sper ca acest an să fie la fel de bun și, deși se apropie Bac-ul pe care îl voi da anul viitor și eu la vară ar cam trebui să încep să mă organizez. Lunile acestea voi mai citi ceea ce mi-am mai propus. Să aveți lecturi frumoase și un an plin de bucurii!

Comentarii

  1. Ce titluri frumoase!! Trebuie sa termin și eu Idiotul cândva, am renunțat undeva la începutul Părții a treia...
    Miniaturista e și pe lista mea de lecturi și acum este și Viața începe vineri, m-ai făcut curios.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am mai convins o prietenă să se reapuce de Idiotul. Chiar merită! Are de toate, deși nu e neapărat o carte în care acțiunea să fie alertă. Se pune baza mai mult pe analiza psihologică a personajului principal. Mă bucur că te-am făcut curios!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu